آخرین خبرها
عکس ها و خاطرات تور تنگ رغز

خاطرات رغزنوشته یاسر مرادی :

در طول مسیر کلی گفتیم و خندیدیم (منم که کلا توی جمع مظلومم …). دوستان جدید و قدیم دور هم جمع بودیم .

روز دوم با نیسان به تنگه رسیدیم؛ به بهشت پنهان خدا در دل کوه های سر به فلک کشیده…

اگر هزاران خاطره و عکس از تنگه رغز بخوانید و ببینید، باز هم لذت که هیچ، حتی درک یک ثانیه بودن در اونجا رو هم نخواهید داشت ….

فرود از آبشارهای بلند و شیرجه در آب های سرد حوضچه های رغز لذتی وصف نشدنی داره که فقط با تجربه کردن میشه بهش رسید ….

تور دره نوردی

یک روز و نیم فارغ از هر درگیری ذهنی، آرامش روح و اوج هیجان رو تجربه کردیم در دل طبیعت و کنار همسفرانی عزیز …

و البته لذت خوردن غذاهایی که همه با آب رغز آمیخته شده بود.

خاطره ای که فراموش شدنی نیست و تجربه لذت بخشی که درصدددوباره انجام دادنش خواهیم بود.

باید بود و تجربه کرد و به قدرت خداوند پی برد. آبی که از دل زمین بیرون میاد و درانتها بعد از فرود از آبشارها و رد شدن از حوضچه ها به دل زمین باز می گردد. چرخه ای زیبا از حیات در شکاف کوه ها و صخره ها … تصاویر رغز

تنگه رغز ژیلا سمیعی نوشته:

باز هم سفر …

سفری شیرین با خاطراتی به یاد ماندنی، همراه با گروهی یک دل و یک دست.

اما این سفر کاملا متفاوت با سایر سفرهایی بود که تا حالا داشتم. قبلا آب بازی رو در تور پلنگ دره و هیجان رو در تور غار دانیال تجربه کرده بودم، اما آب تنی و هیجان رغز یه چیز دیگه است …

تجربه کردن ماجراجویی در دل کوه های سر به فلک کشیده، فرود از صخره های راست قامت، پرش در حوضچه های فیروزه ای و عمیق، شنا کردن و هم مسیر شدن با ماهی های بازیگوش و بی شمار، شب مانی در داخل تنگه و خنکای نسیم آب رودخانه و …

تنگه رغز

همه و همه خاطراتی فراموش نشدنی را تا ابد در ذهن من ساختند. تور تنگه رغز

حوضچه های رغز مریم سروش نوشته:

دلهره دلچسب لحظه پرش توی آبی زلال، لذت فرود از بین صخره ها که آبشارها رو درآغوش کشیدن، همدلی دوستای خوب، خوراکی های آب رغزی شده …

بازم بگم؟؟

آبادترین منطقه خرگوش گیری دنیا …

همش فراموش نشدنی … آبشار وداع

تور تنگه رغز

تنگه رغز محسن داوریان نوشته:

یکی از منظره های جالب مسیر تنگه رغز، شکاف باریک بالای تنگه بود که از آن اسمان دیده می شد. توی محلی که شب برای خواب اتراق کرده بودیم این شکاف به صورت دو تا چشم بالای سر من بود و با تاریک شدن هوا، از توش چند تا ستاره معلوم می شد.

من تا صبح از هیجان مسیری که آمده بودم و تصور چیزهایی که روز بعد در انتظارم بود، خوابم نمی برد و فقط به همیندو تا شکاف که مثل چشم های آسمان بود خیره شده بودم.دره نوردی

تور رغز

رغز بهنام میرفخرایی نوشته:

نگاه نگران تور لیدر (عمار رحیمی) بعد از برخورد من به صخره، که البته آسیب جدی ندیدم.

عکس زیر آب دسته جمعی

پرش اول توی حوضچه ی آب سرد

تاریکی شب و صدای آب

آبشار وداع و هیجان و ترس

همکاری بسیار خوب بهنام، که همه جوره کمک کرد تور رغز

آبشار وداع

canyoning سورنا واحدی توشته:

پس از طی ۱۳ ساعت تا شیراز با اولین دور همنشینی قسمتی از خستگی سفر در رستوران کم می شود. ولی پس از مسیر  ۴ ساعته به داراب خستگی غالب می گردد و شام و دور همنشینی و  خواب در یک خانه روستایی به همراه مسافران پرشور هم نمی تواند خستگی سفر را کمرنگ کند.

ولی شروع فاز دوم سفر با نیسان در مناظر بی نظیر و بکر زاگرس که هر بر آمدگی و فرو رفتگی آن هزاران حرف ناگفته از تاریخ آن دارد، و به راستی شکوه آن من را با یاد تمدن و قدمت کهن دیارم میخکوب کرد و نه تنها در همان فاز اول تمام خستگی ها را به در کرد، بلکه انرژی مضاعفی به کل گروه هدیه داد.

از نیسان پیاده شدیم و پس از حدود ۱ ساعت پیاده روی با شیب قابل قبول ولی خسته کننده، نهایتا به یک حوضچه که سر منشا این رود خروشان در تنگه رغز بود رسیدیم.

گویی صدها چشمه از دل زمین در این حوضچه آب تزریق می کردند و دیدن سرچشمه یک رود چیزی بود که برای اولین بار می دیدم.

در مسیر رود فاز دوم سفرمان آغاز شد و داخل تنگه شدیم.

تنگه ای عظیم که ۲ طرف آن دو کوه مانند دیوار با ارتفاع متغیر ۳۰ تا ۶۰ متر آنرا در تسخیر خود گرفته بودند و رودخانه ای شاداب از دل آن می گذشت  و زیبایی های صخره ها و از همه مهمتر ، رنگ لاجوردی آب در حوضچه های آن به راستی جلوه ای باشکوه از قدرت خالق را به تصویر می کشید و صدای آب رودخانه هم نهایت این آرامش بود تا چیزی کم نباشد.

و اما از مسیر کفی حرکت که ۳ دسته بودند

۱-  دسته اول صخره هایی که با یک آبشار با ارتفاع ۳ تا ۱۲ متر قطع می شدند  که باید از آن بالا به داخل آب می پریدیم و پس از چند ده متر شنا  در دریاچه، خود را به خشکی می رساندیم.

۲- مسیر مشابه با مورد اول ولی با ارتفاع ۲۰ تا ۳۴ متر که با طناب و تجهیزات فرودی بی نظیر و پرهیجان را به دنبال داشت و البته گاها در طول مسیر، آب آبشارها هم به عنوان یک مهمان به سر و بدن ما میریخت و البته  به سختی راه می افزود.

۳- پرتگاه ها و تنگه هایی که امکان پرش یا فرود در آنها نبود و با صخره نوردی و مشقت های نه چندان دلچسب ناگزیر به طی آنها بودیم.

ماجراجویی در رغز

صدای آب و عظمت صخره ها و منظره آبی دریاچه و حرکت ماهی ها، به من چنان انرژی داد که گویی هدیه ای از خداوند نصیبم می گشت گرچه سردی آب دریاچه و ترس های ناشی از افت حرارت بدن و ترشح آدرنالین از ترس و هیجان تک تک مراحل،  لرز  را به ما تحمیل می نمود.

در پایان شب  روز اول داخل تنگه، شب به مکانی در حاشیه رود پناه آوردیم و از فرط خستگی پس از پایان شام ، در عرض ۱۵ دقیقه همه خوابیدند و ماند تاریکی محض و صدای رود و البته سنگریزه های زیر تشکهای ما

پس از یک خواب نسبتا دلچسب  ادامه مسیر را با مکث های دلچسب و تفریح و آبتنی سپری و در نهایت با فرودی طولانی و پر هیجان از آخرین آبشار بنام آبشار وداع خاطره ای تکرار نشدنی را ثبت نمودیم.

نکته جالب رودخانه هم در نهایت اتمام آن در ته مسیر و رفتن اینهمه آب  از یک حوضچه کوچک به دل زمین نهایت این ماجرا بود.

آبشارهای رغز

توصیه من به دوستان این است که چنانچه توان رفتن به این تور را دارند، حداقل یکبار آنرا امتحان کنند تا سفر بی همتا و فراموش نشدنی و پرهیجانی در کارنامه خود داشته باشند و به راستی مشابه رغز در این دنیا کمیاب است.

و در آخر از گروه گاندو و آقای عمار و  داوود   و خانم ژیلا و آقای بهنام هم کمال تشکر را دارم که در ثبت هر چه بیشتر این خاطره کمال محبت خود را به ما هدیه نمودند. raqaz canyon